Perinteinen media panttaa turhaan

Miksi perinteinen media tuntuu yhä olevan varovainen sosiaalisessa mediassa? Sisältöjä medioilla on olemassa valtavat määrät. On kirjoitettua, kuvattua, videoitua ja vaikka mitä materiaalia, jota ei välttämättä ole käytetty missään. Silti edelleen jaetaan useimmiten sama materiaali kaikissa  kanavissa mukaan lukien sosiaalisen median kanavat. Ikään kuin kaikkien kanavien käyttäjät olisivat yhtä ja samaa käyttäjäkuntaa. Näin ei kuitenkaan ole.

Perinteisen median kannattaa rohkeasti käyttää kaikki se tieto, taito ja materiaali mikä sillä on olemassa, ja miettiä miten sisältö tarjotaan millekin kohderyhmälle.

On syytä tehdä mediasuunnitelma medialle.

Mediataloilla on käytössään runsas määrä tutkimustietoa, jota voidaan käyttää omaa mediasuunnitelmaa tehtäessä. Tiedossa ovat esimerkiksi tilaajien, kävijöiden ja katsojien profiilit ja kuluttajakäyttäytyminen. Lisäksi tunnetaan sosiaalisten medioiden sisältöjen kohdentamisen ja hakukoneoptimoinnin mahdollisuudet, jotka ovat suhteellisen tehokkaita. Sisällöntuotanto eri kanaviin on avainasemassa.

Avoimuus tuo kiinnostavuutta. Kiinnostavuus tuo käyttäjiä.

Henkilökuntaa kannattaa rohkaista uuteen ajatteluun ja antaa halukkaille mahdollisuus kehittää mediaa myös uusissa kanavissa. Ne tuovat paljon mahdollisuuksia ja mielenkiintoisen haasteen tehdä uudella tavalla keskustelevaa mediaa.

Ennen digitaalisia ja sosiaalisia medioita mediat toimivat tiedovälittäjinä. Osa uutisista tuli ja tulee toki vinkeistä, joiden lähteet selvitetään ennen jutun tarjoamista lukijoille, katsojille tai kävijöille. Median käyttäjät kirjoittivat yleisönosastoihin mielipiteitään ja kommentoivat verkkosivuilla uutisia tai muuta sisältöa saamatta lainkaan tai ainakaan helpolla vastausta. Yleisönosastot olivat kuitenkin esimerkiksi printtimedian luetuimpia osastoja.

Sosiaaliset mediat ovat globaaleja yleisönosastoja.  Media saa uutisvinkkejä sosiaalisista medioista ja niitä tarjotaan sitä kautta medialle. Käyttäjät haluavat vastauksia omissa kanavissaan mahdollisimman nopeasti. Ellei perinteinen media pysty palvelemaan käyttäjiä heidän omissa kanavissaan, palvelu tai tieto haetaan muualta.

Ainakin seuraavat asiat kannattaa huomioida mediasuunnitelmassa:

  1. Hyödynnä kaikki tutkimustieto, mikä on käytettävissä.
  2. Motivoi henkilökunta.
  3. Hyödynnä olemassa oleva materiaali uudella tavalla eri kanavissa.
  4. Tuota sisältö kanavassa kanavan tavalla ja optimoi se.
  5. Hakukoneoptimoi digitaaliset kanavasi.
  6. Palvele käyttäjää/asiakasta hänen omassa kanavassaan.
  7. Ole rohkea.
  8. Keskustele avoimesti ja selkeästi.

Allaoleva lisättu 26.11.2016
Suomen Lehdistö teki Facebook-tykkääjille kyselytutkimuksen, joka etsi vastausta siihen, kannattaako maksullisten lehtien jakaa juttujaan ilmaiseksi Facebookissa.

Tästä tutkimustuloksista kertovaan juttuun, joka julkaistiin 24.11.2016

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *